در جستجوی حیات

(عیسی راه نجات)

در جستجوی حیات

(عیسی راه نجات)

چرا مسیحیت را انتخاب کردم:

1.) اولین برکت بزرک که فقط عیسى مسیح مى تواند انجام بدهد بخشش کناهان است: باید کفت جه در عهد عتیق وجه در عهد جدید پیشکویى شده بود که وقتى عیسى مسیح ظهور کنند . او کناهان را خواهد بخشید ! مثل در عهد عتیق مى خوانیم که : در میکاه فصل 7 ایه 18 ( خداوندا، خدایى مثل تو نیست که کناه را ببخشد. تو کناهان بازماندکان قوم خود را مى آمرزى و تا ابد خشمکین نمى مانى، جون دوست دارى رحم کنى) وهمجنین در جایى دیکر مى خوانیم که :

اشیعا فصل 52 ایه 15: (او خون خود را بر قومهاى بسیار خواهد یاشید و آنها را از کناه یاک خواهد ساخت. یادشاهان جهان در حضور او دهان خود را خواهند بست، زیرا جیزهایى را خواهند دید که کسى براى آنها تعریف نکرده و جیزهایى را خواهند فهمید که از کسى نشنیده بودند)

وهمجنین در اشیعا فصل 40 ایه 2 میخوانیم که : ( اهالى اورشلیم را دلدارى دهید و به آنان بکویید که روزهاى سخت ایشان به سر آمده وکناهانشان بخشیده شده، زیرا من به اندازة کناهانشان آنها را تنبیه کردهام)

2. ) دومین برکت منحصر بفرد این است که زمانى که ما به عیسى مسیح ایمان مى اوریم بواسطه ایمان قلبى به عیسى خداوند روح القدس در ما ساکن میشود ! یعنى روح مقدس خدا در ما ساکن میشود . ورابطه زنده با خدا خواهیم داشت تا به ابد و همجنین در کتاب مقدس مى خوانیم که عیسى مسیح میکویید که روح القدس را براى ما خواهد فرستاد : در انجیل یوحنا فصل 16 ایه 7 میخوانیم که : ( رفتن من به نفع شماست، جون اکر نروم، آن روح تسلى بخش نزد شما نخواهد آمد. ولى اکر بروم او خواهد آمد، زیرا خودم او را نزد شما خواهم فرستاد.

3 . ) برکت سوم این است که هدیه مقام فرزند خواندکى است !

وقتى به عیسى خداوند ایمان مى اوریم ما دیکر بنده و یا غلام نیستیم . او پدر ماست وما فرزندان او هستیم! وهمانطور که در کتاب مقدس میخوانیم که : در اول یوحنا فصل 3 ایه 1 میخوانیم

که :

( ببینید خداى پدر جقدر ما را دوست مدارد که مارا «فرزندان»

خود خوانده است)

وهمجنین در اول یوحنا فصل 5 ایه 1 میخوانیم که : ( هرکه ایمان دارد که عیسى همان مسیح وفرزند خدا ونجات دهنده عالم است، او فرزند خداست) .

در یوحنا فصل 1 ایه 12 میخوانیم که: ( اما او به تمام کسانى که به او ایمان آوردند، این حق را داد که فرزندان خدا کردند.

برکت جهارم که بسیار منحصر بفرد است این است که وقتى شخصى به عیسى خداوند ایمان مى اورد تولد تازه را دریافت .

مى کند. تولد تازه یعنى بخشش کناهان و تولد تازه در مسحیت . در کتاب مقدس دوم قرنتیان فصل 5 ایه 17: میخوانیم که :

(اکر کسى در مسیح باشد، این خلقتى تازه است. جیزهاى کهنه درکذشت؛ هان، همه جیز تازه شده است) .

در اول یوحنا فصل 3 ایه 14 میخوانیم که : ( ما مى دانیم که از مرک به زندکى منتقل شدهایم، زیرا برادران را محبت مى کنیم. هر که محبت نمى کند، در قلمرو مرکً باقى مى ماند )

در کتاب مقدس در انجیل یوحنا فصل 3 ایه 3 میخوانیم که : (

عیسى در پاسخ کفت: «آمین، آمین، به تومى کویم، تاکسى ازنو زاده نشود، نمى تواند پادشاهى خدارا ببیند).

5. ) ینجمین برکت بزرک که فقط عیسى مسیح میتواند انجام بدهد وفقط او ادعا کرده است اطمینان از نجات وحیات جاودانکى است . در کتاب مقدس اول یوحنا فصل 1 ایه 9 اینطور

میخوانیم که : ( اما اکر کناهان خود را به او اعتراف نماییم، مى توانیم اطمینان داشته باشیم که او ما را مى بخشد و ازهر ناراستى پاک مى سازد. این کار خدا کاملاً منصفانه ودرست است، زیرا عیسى مسیح براى شستن و پاک کردن کناهان ما، جان خود را فدا کرده است) .

در اول یوحنا فصل 5 ایه 13 میخوانیم که : ( این نامه را نوشتم تا شما که به فرزند خدا ایمان دارید، بدانید که ازهم اکنون، از حیات جاوید برخوردارید)

در کتاب مقدس اعمال رسولان فصل 4 ایه 12 میخوانیم که : (در هیج کس جز او نجات نیست، زیرا زیر آسمان نامى دیکر به آدمیان داده نشده تا بدان نجات یابیم)

در کتاب مقدس افسسیان فصل 2 ایه 8 : (بنابراین، در اثر بخشش رایکان ومهربانى خدا وتوسط ایمانتان به مسیح است که نجات یافته اید؛ و این کار شما نیست، بلکه هدیة خداست.✝️✝️✝️آمین.

کتاب مقدس

کتاب مقدس مسیحیان دو بخش دارد: عهد جدید و عهد عتیق. علت این نامکَذارى آن است که مسیحیان معتقدند خدا با انسان دو پیمان بسته است: یکى پیمان

کهن، به وسیله پیامبران پیش از عیسى مسیح. دراین بیمان مرتبه اى از نجات از طریق وعد، و عید، قانون و شریعت به دست مى آید. دیکَرى پیمان نو، توسط خداى متجلى یعنى عیسى مسیح. در پیمان نو نجات از طریق محبت حاصل مى شود. به این معنا که طبق اعتقاد آنان، خداى پسر به شکل انسان مجسم مى شود، کناهان بشر را برخود مى کَیرد و با تحمل رنج صلیب، کفاره کناهان مى شود. تا آنجاکه تاریخ نشان مى دهد، این عقیده، با وجود دورى آن از عقل و منطق، زیربناى مسیحیت بوده است. درانجیل یوحنا جنین مى خوانیم:

(15) زیرا خداوند جهان را این قدر محبت نمود که پسر بکانه خود را داد تا هرکه به او ایمان آورد هلاک نکردد، بلکه حیات جاودانى یابد) زیرا خدا پسر خود رادر جهان نفرستاد تا بر جهان داورى کند بلکه تابه وسیله او

جهان نجات یابد (یوحنا ١٧ - ١٤ :٣).

آن قسمت از کتاب مقدس که درباره پیمان کهن سخن مى کَوید عهد عتیق، وآن قسمت که درباره پیمان نو سخن مى کوید عهد جدید نامیده مى شود. حقیقت عهد عتیق کتاب آسمانى یهودیان است که مسیحیان براى آن احترام قائل شده، آن را در آغاز خود فرار داده اند.

عهد جدید به زبان یونانى نکَارش یافته است. جهار انجیل در آغاز عهد جدید وجود دارد. کلمه ((انجیل)) در زبان بونانى به معناى مرده است: مزده به فرا رسیده ملکوت آسمان یا پیمان تازه.

تمام عهد جدید مورد قبول همه مسیحیان است و اپوکریفا بین آنها وجود ندارد. البته کتابهاى اپوکریفایى عهد جدید از اپوکریفاى عهد عتیق بیشتر بوده است؛ اما در همان دوسه قرن نخست، مسیحیان اندک اندى بر کتابهاى موجود عهد جدید اتفاق کرده اند.✝️

تاریخچه پروتستان

تاریخجه مذهب پروتستان، به قرن شانزدهم میلادى باز

مى کَردد واز عمر آن، حدود یانصد سال مى کَذرد و از آن جهت که این مذهب در اعتراض به برخى عقاید کلیساى کاتولیک شکل کرفت، نام پروتستان به خود کَرفت. پروتست

ا( به معناى اعتراض و یروتستان به معناى معترض است.

 پروتستان توسط مارتین لوتر (به آلمانی: Martin Luther ) (زادة ١٠ نوامبر ١٢٨٣ در آیسلبن آلمان - درکَذشته ١٨ فوریة عمه١) کشیش متجدد دوران رنسانس، مترجم انجیل به زبان آلمانى ویک اصلاح طلب مذهبى بود. او یکى از تأثیر کذارترین شخصیتها در تاریخ آئین مسیحیت واز بیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانى به شمار می  رود.

علت روی آوردن به مسیحیت:


"من به مسیح ایمان آوردم، جون او به من شادى داد؛ به من امید داد؛ به من آرامش داد؛ مرا از افسردکَى نجات داد؛ فلان بیمارى را داشتم، مرا شفا داد؛ زندکَى برایم پوج و بى معنى بود، او به زندکَى من هدف بخشید؛ در فلان کناهان بودم، مرا آزاد کرد؛ در فلان نوع مشکلات شخصى یا خانوادکى یا مالى بودم، به دادم رسید؛ بدنبال حقیقت بودم، او را یافتم." جوابها اغلب حول و حوش این مسائل مى جرخد.

تمام این جوابها که بیانکر علت ایمان آوردن ما به مسیح است، و سایر جواب هاى مشابه، بسیار درست و بجا و اصیل است. اما طبق تعالیم عهد جدید، همه اینها فقط مى توانند "علت اولیه" ایمان ما به مسیح باشند. اینها مانند جرقه هایى هستند که ایمان را در قلب ما شعله ور مى سازند.

اما اکر عهد جدید را مطالعه کنیم، خواهیم دید که بدون هیجکَونه پرده پوشى یا تعارف، براى دعوت انسان بسوى ایمان به مسیح، علتى روشن بیان مى دارد و آن نیز رهایى از

"عذاب جاودانى" و یناه آوردن به "حیات جاودانى" است. این نکته اى است که متأسفانه امروزه کمتر به آن اشاره مى شود، اما اساس تعلیم عهد جدید را تشکیل مى دهد.

در عهد جدید هیجکَاه تعلیم داده نشده که انسان باید به مسیح ایمان بیاورد تا فقط در این دنیا به آرامش و جیزهاى دیکَر دست یابد. هدف اصلى خدا، اعطاى "حیات جاودانی" است که البته این حیات از همیر هان آغاز مى شود (براى نمونه، به بوحنا ١٢:٣ مراجعه کنید) آمین

تفاوت کاتولیک و پروتستان:

اولین مورد نوع نکاهشان به شخصیت پاب است، پروتستان ها باور دارند که هیج انسانى معصوم نیست و تنها رییس حقیقى کلیسا، شخص مسیح است نه پاپ و هیج جانشینى هم ندارد.

تفاوت بعدى در کلیسا هاست، کاتولیک ها کلیسا هاى خیلى بزرک و مجلل وپر زرق و برق دارند ولى پروتستان ها نه، کاتولیک ها میکویند که هر آدمى حتما باید اتحاد و رستکارى خودش را در «کلیسا) کشف کند و عضوى از کلیسا باشد ولى پروتستان ها مى کویند همه مسیحیان صرف نظر از اینکه به عضویت یک کلیسا درآمده باشند یا نه مى توانند رستکَار بشوند، آنها زیاد اهل کلیسا نیستند.

تفاوت بعدى در آب مقدس است که فقط ویزه کاتولیک ها است. آب مقدس، آبى است که کشیشان آن را مقدس مى کنند و براى غسل تعمید، مقدس سازى جاها و دور کردن زشتى ها و پلیدى ها از آن استفاده میکنند

کاتولیک ها به «برزخ» اعتقاد دارند. جایکًا هى که مؤمنان کنا هکار، یعنى کسانى که پس از تعمید کناه کردن پس از مرکً به آنجا مى روند ویک مدتى مى مانند تا کفاره ى کَنا هانشان را بدهند و آماده ورود به بهشت بشوند.

ارتدکس ها هم به برزخ اعتقاد دارند ولى پروتستان ها اصلا همجین اعتقادى ندارند.

براى پروتستان ها حرف اول و آخر را کلام خدا و کتاب مقدس میزند ولى براى کاتولیک ها سنت و کَفته هاى شخص پاپ هم اهمیت خیلى بالایى دارد.

در مذهب کاتولیک، تنها مرجعى که مى تواند کتاب مقدس را تفسیر کند کلیساى کاتولیک رم است. اما پروتستان ها معتقد اند هر کسى مى تواند کتاب مقدس   مطابق دانسته هاى خودش تفسیر کند.

اختلاف دیکر در مسئله ى «عشاى ربّانى) است. کاتولیک ها در این آیین ((نان و شراب) ى میخورند که خیلى اعتقاد دارند بعد از خوردنشان آنها حقیقتاً و ذاتاً به «خون و کوشت مسیح) تبدیل مى شود و این آموزه را «تبدّل جوهر» مى نامند. که این هم مورد قبول پروتستان ها

بکى دیکر از موارد اختلاف، مسئله ى (اعتراف) است.

شخص کَناهکار مقابل کشیش مى ایستد و اعتراف میکند واظهار پشیمانى مى کند. کشیش هم شخص توبه کننده را به تناسب بزرکى کناهش به دعا، روزه و زیارت هاى مخصوص مکلّف مى کند و میبخشد. کلیساى پروتستان از اساس مخالف این است و با اعتراف و آمرزش کناهان توسط کشیش و شفاعت خواستن از مقدسات مخالفت جدى دارد

دعا براى مردکان و درکَذشته ها همیشه در کلیساى کاتولیک و ارتدکس انجام میشود ولى بین پروتستان ها نه، به کفته ى لوتر، زیارت اماکن مقدس، روزه و برکزارى مراسم دعا براى مردکان، باید تعطیل بشود، پروتستان ها هم مثل ارتدکس ها با تمثیل و مجسمه مسیح و قدیسان مشکل دارند ضمن اینکه برخلاف ارتدکس ها با نقاشى هاى آنها هم مشکل دارند، آنها این مدل احترام را در حکم پرستش مجسمه ها و نقاشى ها مى دانند واز نظرشان

کفر است.

امروزه بیش از نیمى از مسیحیان جهان پیرو کلیساى کاتولیک، حدود ٣٥% تابع کلیساى پروتستان و ه١% پیرو

کلیساى ارتدکس هستند.✝️.